Blog

Smer škola!

Pomoz_mi_ulohamy_123_kniha_svojtka_príprava_na_počítanie_svojtka_stieratelnou_fixkou_interaktivna_knizka_vytahovacnie_zalozky

Pred pár týždňami sme sa s deťmi chystali ešte do škôlky, ale už čoskoro po raňajkách naša cesta povedie do školy. Keď sa dieťa stane školopovinné, je to veľká zmena nielen pre neho, ale aj nová výzva pre rodiča.

knižka na kreslenie

 

 

V poslednom roku materskej školy učiteľky pripravujú deti na vyučovanie v škole. Nemôžeme sa však spoliehať iba na tieto poznatky. Ako rodičia môžeme veľa urobiť pre to, aby bolo naše dieťa v škole sebavedomé. Rovnako ako je dieťa potrebné pripraviť na vstup do materskej školy, je nevyhnutné ho pripraviť aj na nástup do školy. Treba mu vysvetliť, čo ho čaká v školských laviciach a aké aktivity môže očakávať. Napriek tomu, že leto je primárne o oddychu, nie je na škodu postupne pripravovať dieťa na školský život a denne stráviť niekoľko minút aktivitami ako sú kreslenie či rozprávanie v záujme toto, aby bola adaptácia na nové prostredie od septembra jednoduchšia.

Prípravy na školu možno začať tým, že spolu s dieťaťom vyberieme pomôcky, školskú tašku, písacie potreby… Tieto pomôcky by sme nemali hneď po nákupe niekam odložiť, ale práve naopak, raz za čas si ich spolu prezrieť, vyskúšať, zabaliť si veci do školskej tašky a dať si ju na chrbát. Rozprávajme sa s ním o tom, na čo bude tieto pomôcky potrebovať. Prečo? Aby sa myšlienka školy pre dieťa stala prirodzenou. Používaním grafitovej ceruzky a farebných ceruziek nacvičujeme ich správne držanie, priestorovú orientáciu vieme zlepšovať písaním/kreslením na papier alebo do pracovného zošita a sústredenie sa vieme podporiť rozprávaním. Pripravené deti sú v škole oveľa vyrovnanejšie, trpezlivejšie, vytrvalejšie a budú sa viac tešiť do školy a bažiť po vedomostiach.

DÔLEŽITÉ

Treba si uvedomiť, že schopnosť koncentrácie dieťaťa po dosiahnutí školopovinného veku je približne 20 minút a preto je potrebné sa cez prázdniny zamerať na to, aby sme si ho k sebe posadili, aby si kreslilo, modelovalo, strihalo…aktívne vykonávalo nejakú činnosť.

 

pastelky-18ks-triangel

Ako pedagóg odporúčam pri výbere pomôcok nasledovné: napriek tomu, že nákupy budeme vykonávať spolu s dieťaťom, nesmieme zabúdať na užitočnosť a použiteľnosť konkrétnej pomôcky. Vrelo odporúčam 3-hranné grafitové aj farebné ceruzky. Sledujeme tým cieľ, aby sa dieťa naučilo ceruzku držať správne, keďže kým nemá dostatočne pevné uchopenie, držanie ceruzky môže spôsobovať značnú bolesť. Na vyvinutie a spevnenie svalstva ruky odporúčam stresovú loptičku, ktorej stláčaním sa precvičujú a zosilňujú svaly.

Do linajkových pracovných zošitov môžeme kresliť čiary, formy, vzory. Na konci každého riadku spoločne označme, ktorý tvar je najkrajší a stáva sa „kráľom“ či „kráľovnou“.  Tento prístup bude dieťa motivovať k tomu, aby sa v budúcnosti snažilo pracovať ešte precíznejšie.

naj, naj NAJVÄČŠÍ ZOŠIT Aktivity

 

Modelovanie poskytuje okrem zábavy aj rozvíjanie jemných motorických schopností alebo riešenie matematických úloh prostredníctvom zapojenia nejakého príbehu alebo rozprávky, napr. Snehulienka a sedem trpaslíkov, Rozprávka o siedmych kozliatkach.

Spoločné rozprávanie zabezpečuje dokonalý relax počas ktorejkoľvek časti dňa. Obľúbenú rozprávku môžeme čítať najprv z knižky, potom mamička rozprávku porozpráva bez knihy, následne dieťa rozpovie príbeh z knihy podľa obrázkov a napokon bez knihy z pamäti. Je to výborný tréning na rozvíjanie slovnej zásoby aj pamäte. Po knihách môžeme začať používať aj kartičky od značky Janod, aby sme pasívnu slovnú zásobu pretransformovali na aktívnu, čím podporíme komunikačnú schopnosť dieťaťa a emočný rozvoj.

Pokiaľ budeme tieto základy nacvičovať doma aj počas prázdnin, adaptácia na školský život, teda prechod zo škôlky do školy bude mať bezproblémový priebeh.

Na záver :

ešte posledná myšlienka: spoločný výber školskej tašky a peračníka bude dieťa viac motivovať. V predchádzajúcich častiach som už poukazovala na hľadisko užitočnosti a použiteľnosti pomôcok, najmä čo sa týka písacích potrieb. Tu je cieľom sústrediť sa na písanie! Nekupujme dieťaťu ceruzku alebo pero so psíkom, mačičkou, flitrami, atď. pretože bude odvádzať jeho pozornosť z vecí, ktoré sú v tomto období najdôležitejšie a na ktoré sa má sústrediť. Ak sa pozornosť dieťaťa zatúla iným smerom, jeho výkon klesá a tým aj sympatie ku škole. Takéto ceruzky je možné používať najmä doma u prvákov na prvom stupni a neskôr, keď si písanie osvoja a zautomatizuje sa, môžu takéto pomôcky začať využívať aj v škole.

 

18/08/2021 – Jamitka

Vasko Peter

Szólj hozzá te is!

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *